«قند فریمان» در آیینه شعر و ادب فارسی

ثیب

در این مقاله قصد داریم «قند فریمان» را در آیینه شعر و ادب فارسی برسی کنیم 

با یوز وب در ادامه مطلب همراه باشید


روزی که احداث کارخانه قند ثابت فریمان، توسط یک شرکت لهستانی در سال ۱۳۳۶شروع شد،شاید کمتر گمان می شد تا محصول این واحدی تولیدی بزودی شهره عام و خاص شود و به اقصای عالم صادر شده و سوغات و برند معرفی شهر فریمان مبدل گردد.سرمایه ی اولیه شرکت توسط مرحوم علی موید ثابتی (که خود اهل شعر و ادب بود) و دیگر شرکا تامین شد و در اواخر دهه سی و اوایل دهه چهل شمسی کارخانه قند فریمان به تولید قند کله ،حبه و شکر پرداخت و خیلی زود به جهت کیفیت عالی خود جا در دل تک تک ایرانیان باز کرد و به بازارهای خارجی نیز روانه شد.امروزه بعد از گذشت قریب به ۶۰ سال از راه اندازی کارخانه علیرغم چالش های فراوان آن و عدم تولید قند کله،همچنان اولین چیزی که در اذهان ایرانیان پس از شنیدن کلمه «فریمان» تداعی می شود،«قند» آن است.
در دوره معاصر و بعد از شهره شدن قند فریمان شعرای زیادی در کشور از آن در شعر خود بهره گرفته و به آن لطافت بخشیده اند.لذا پرداختن به این ابیات در معرفی فریمان و قند آن و نیز موضوعات فرهنگی و گردشگری و...مهم و موثر است از این رو تلاش شده است در ادامه ابیاتی از اشعار شعرای مختلف انتخاب و تقدیم خوانندگان گرامی میشود


🔹از «قند ِ فریمان» لبت مرحمتی کن؛
یک حبه که شرمنده شود حاتم ِ طایی
(امیر امیری)

🔹گل خنده ی تو قندتر از «قند ِ فریمان»؛
یا نه.... عسل ِ خالص ِ کوه ِ سبلان است
(فرهاد شریفی)

🔹مزینان را چو طی کردی فرود آی؛
به شهر ِ «قند ِ» حکمتها «فریمان»
(عباس خوش عمل)

🔹راه فردای مرا پروردگارا سهل کن
خوب می دانی چه بر «قند ِ فریمانی» گذشت
(علی اکبر مقدم)

🔹با طعم ِ لبت صنف شکرخانه خراب است
این مرتبه هم «قند ِ فریمان» گله مندت
(علی صفری)

🔹شاعر و رندیم،اما اهل چاخان نیستیم
اهل مدح بعضی از عالیجنابان نیستیم
ای که گفتی انتهای طنزهایت تلخ هست؛
ما خیاریم ای جگر،«قند ِ فریمان» نیستیم
(مهدی خداپرست)

🔹این روزها که من به خودم پشت کرده ام
احساس می کنم که بتو نزدیکتر شدم
مانند حبه ی «قند ِ فریمان» نفس نفس؛
هی در خودم مچاله شدم و در تو حل شدم
(فرزانه رهنما)

🔹وَخه بیا دِ «فریمو» شهر ما که «قند»دَرَه
تفریگاه خیله خوبیُم به اسم ِ بند دَرَه
(غلامحسین گیاهی)

🔹ای نگاهت ز تماشای غزالان خوشتر
شهد ِ لب های تو از «قند ِ فریمان» خوشتر
(مهرداد محمدی)


🔹این نو سروده های تو پایان نمی رسد؛
طعم غزل به «قند ِ فریمان» نمی رسد
(شاعر:ناشناس)

🔹«قند ِ» لبهای «فریمانت» به چند؛
با توام اسطوره ی بالا بلند
(محمد سالاری فر)

🔹در مصر کسی «قند ِ فریمان» نبرد؛
دُر سوی عدن،گهر به عمان نبرد
خاموش بشین پیش جلالی که کسی؛
خرما به نجف، زیره به کرمان نبرد
(عبدالحسین جلالیان)

🔹عطر ِ تنت به قمصر کاشان کشیده است
شهد ِ لبت به «قند ِ فریمان» کشیده است
مثل ِ خلیج فارس بی کرانه ای؛
عشقت مرا سراسر ِ ایران کشیده است
(محسن محمدی)

🔹شکوه ها داری ولی هر لحظه که لب وا کنی؛
صحبت ِ شیرین ِ تو «قند ِ فریمان» می شود
(شاعر:ناشناس
🔹تو بخوان شعر ِ مرا تا به سخن جان بخشی؛
شعر ِ من با لب ِ تو «قند ِ فریمان» شده است
(مهدی عنایتی)

🔹لعل ِ لب های تو بر «قند ِ فریمان» ماند
ماه بر جلوه ای از روی تو ای جان ماند
(محمد علی سلیمانی مقدم)

🔹بَر ِ روی گلو نار ِ بجستو
دهن شیری تر از «قند ِ فریمو»
(عباسی فهندر)

🔹تلخی چای مرا چاره نشد لبهایت
جایگزین ِ لب ِ تو «قند ِ فریمان» کردم
(فرزین پورمحمد)

🔹تو را چون باد و باران دوست دارم
چو آب ِ چشمه ساران دوست دارم
تو خرمای بمی،«قند ِ فریمان»؛
ولی من چای گیلان دوست دارم
(سیامک سلیمانی روشن)

🔹ضرب المثل ِ قالی کرمان ِ خودت باش
یعنی که فقط «قند ِ فریمان» خودت باش
از عطر گلاب لب ِ هر باغ حذر کن
سرگرم گل ِ قمصر ِ کاشان ِ خودت باش
(حسین سعیدزاده)

🔹لحظه دل تنگی ات هستم کنارت؛ تو بگو؛
چای لاهیجان شوم،«قند ِ فریمان» می شوی؟
(میرحسینی)

🔹شرح ِ لبخند غزل نوش ِ تو باران
طعم شیرین لبت «قند ِ فریمان»
(علی لطفی)

«فریمُن» از بس «قندش» به شیرینی عسلَه
به مینِ قندا هَمَه قندِ ما ضرب المِثَلَه
(ابراهیم حاج محمدی)

امیدوارم کارخانه قند که بخش مهمی از تاریخ و هویت فریمان است و به صورت مستقیم و غیر مستقیم در زندگی اهالی شهرستان نقش تعیین کننده داشته،مجدد شاهد شکوفایی و بازگشت به روزهای اوج آن باشیم.


✍به کوشش؛ حسن گیاهی
(دوست دار میراث فرهنگی و ادب پارسی)

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی